• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Problem med Inkasso

NiclasKaspersson

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tjena gänget!

Niclas heter jag och jag ska skriva en uppsats om lånemarknaden i Sverige med primärt fokus på Inkassobolag. Efter att ha läst lite på forumet så har jag bildat mig uppfattningen av att dem generellt kan vara rätt svåra att ha att göra med. Jag vill därav kolla med er hur ni ser på dessa bolag, så mina frågor är följande.

1. Vad upplever ni är det största problemet med Inkassobolag idag?
2. Finns det saker vissa saker inkassobolag idag gör bra och iså fall vad?
3. Vad hade ni uppskattat som kunder att ett inkassobolag gjorde för att underlätta eran situation?

Om ni har lite tid över får ni gärna svara på dessa frågor. Allt gott!
Niclas
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 292
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Tjena gänget!

Niclas heter jag och jag ska skriva en uppsats om lånemarknaden i Sverige med primärt fokus på Inkassobolag. Efter att ha läst lite på forumet så har jag bildat mig uppfattningen av att dem generellt kan vara rätt svåra att ha att göra med. Jag vill därav kolla med er hur ni ser på dessa bolag, så mina frågor är följande.

1. Vad upplever ni är det största problemet med Inkassobolag idag?
2. Finns det saker vissa saker inkassobolag idag gör bra och iså fall vad?
3. Vad hade ni uppskattat som kunder att ett inkassobolag gjorde för att underlätta eran situation?
1. Dom lyssnar inte
2. En del accepterar ackord, men väldigt få
3. Ackord, samt fryst ränta, att Kunden själv alltid får välja belopp att betala vid tex avbetalning om det är hyffsat rimligt.
 

SL71

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
1. Att dom vill tjäna pengar på redan skuldsatta människor.
2. Att dom accepterar ackord en del.
3. Skicka allt till kronofogden, för när man är tillräckligt skuldsatt så har man inte orken att gå igen alla dessa brev de skickar..
 

NiclasKaspersson

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack för alla svar!

En sita fråga för den som vill svara.

För ser som har haft en skuld hos inkasso, upplever ni då att dem arbetar för er, dvs hjälper med betalningsplaner osv eller ser ni dem mer som en fiende?
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Min personliga erfarenhet är att dem inte bearbetar sina kunder. Vi är iaf proaktiva med våra kunder som inte betalar i tid, hör av oss angående uppskov, betalplan osv. När det gäller inkassobolag, så fick iaf jag själv ringa runt och försöka få till betalplaner, fryst ränta osv. Verkar också vara väldigt stor skillnad på vem man hamnar hos, ibland kan man ringa till samma inkassobolag och få helt olika svar och hjälp beroende på vem man får prata med.

Bolag som köpt upp skulder t.ex. Sileo verkar också vara mer flexibla än inkassobolag som bara driver in skulder för klienter. Rätt naturligt iofs, då dem förmodligen köpt en skuldstock med rabatt och inte ens behöver få igen hela ursprungssumman för att gå med vinst.

Ser inte inkasso som en fiende, det är inte deras fel att jag tagit dåliga beslut och hamnat hos dem, har förövrigt fått bra bemötande och bra betalplaner hos i princip alla inkassobolag på den svenska marknaden, räckte tyvärr inte ändå...
 

SL71

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Tack för alla svar!

En sita fråga för den som vill svara.

För ser som har haft en skuld hos inkasso, upplever ni då att dem arbetar för er, dvs hjälper med betalningsplaner osv eller ser ni dem mer som en fiende?

en del är samarbetsvilliga men dom flesta inte..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp